(KICK)BOKSEN

Boksen

Het boksen is door boksers als Muhammad Ali en Mike Tyson over de hele wereld populair geworden.
Bij boksen wordt gebruik gemaakt van stoten of combinaties van stoottechnieken, waarbij timing, coördinatie, voetenwerk, conditie en tactisch inzicht centraal staan.

 

Kickboksen

Kickboksen komt voort uit het karate taekwondo en boksen en is in de USA en Japan ontwikkeld.
Het eeuwenoude Muay Thai is van grote invloed geweest in de ontwikkeling van het Nederlandse kickboks systeem.
De combinatie van stoot -en traptechnieken gecombineerd met de knieën en het zogenaamde ‘clinchen’ maken deze full contactsport tot de meest effectieve in de staande vechtsport.

 

Waarom (Kick)boksen

(Kick)boksen kun je op verschillende manieren beoefenen.
In een leuke groepsles bijvoorbeeld waar op je techniek wordt gelet, of in tweetallen waarbij je je verdediging kunt oefenen. Ook kun je helemaal losgaan op een bokszak waarbij je tot het uiterste wordt gedreven. Verschillende opties, maar allemaal hebben ze dezelfde voordelen:

Stress
Niks is zo lekker om na een drukke werkdag jezelf helemaal uit te leven tijdens een bokstraining. 
Focus je op iets totaal anders dan hetgeen waar je je druk over maakt of gestrest over bent. Bij boksen komt er endorfine vrij, en door dit stofje voel je je achteraf weer lekker vrolijk.

Sociale vaardigheden

Boksen bestaat uit veel oefeningen die je gezamenlijk moet uitvoeren. Je wordt dus als het ware gedwongen om samen met anderen te werken aan nieuwe technieken en vaardigheden. Ben je wat verlegen van jezelf, dan gaat boksen ervoor zorgen dat je in het dagelijks leven eerder op onbekende mensen af durft te stappen.


Zelfvertrouwen
Boksen geeft een boost aan je zelfvertrouwen. Je oefent met gevechtssituaties, leert je grenzen kennen en ontdekt waartoe je lichaam in staat is. Boksen geeft je controle over je eigen lichaam waardoor je weet wat je moet doen áls er iets gebeurt.

 

Full Body Workout
Boksen is een goed voorbeeld van een HIIT training (High Intensity Interval Training). Dat betekent in een korte tijd zeer intensief sporten en verschillende oefeningen afwisselen met actieve rustperiodes. Behoorlijk intensief dus
Door te boksen word je sterker en verbeter je je algemene gezondheid. Ook train je je evenwicht, coördinatie, reactievermogen en behendigheid.

 

Bij de jeugdlessen werken we aan de basistechnieken twee keer per jaar houden wij een examen om een diploma te behalen.
Ook is er de mogelijkheid een stapje verder te gaan, namelijk wedstrijd kickboksen.
Door hieraan deel te nemen proberen de kickboksers de geleerde technieken in praktijk te brengen tijdens een spartoernooi of een echte wedstrijd in de ring.